Sykeliggjøring av ytringer. Psykiatridebatt. Vitenskap og troverdighet. Alder ingen hindring.

I serien Fairytales: Hva er vel Soria Moria mot Tusenogen natt? Dessuten har vi Ali Baba, og en hel haug med røvere. (Tegning: Aftenposten.no/Grødum, 23. mai 2009)

I serien Fairytales: - "Hva er vel Soria Moria mot Tusenogen natt?" - "Dessuten har vi Ali Baba, og en hel haug med røvere." (Tekst & Tegning: Aftenposten/Grødum, 23. mai 2009)

Når ytringer om fremtiden blir sykeliggjort – Når Siv Jensen i sin tale på landsmøtet i Fremskrittspartiet sier at nærmest alt lett lar seg løse, at det meste ikke er noe problem, slik at det ifølge kommentaren til Harald Stanghelle virker som om intet problemkompleks er for vanskelig eller sammensatt til å bli ordnet opp i – nærmest over natten – så kalles det politiske ytringer.

Men når jeg prater om høytflyvende saker bak tvangspsykiatriens murer, saker som jeg ikke forsøker å realisere engang, eller når jeg som tidligere tvangspsykiatrisk pasient tenker høyt i ettertid – så blir jeg sykeliggjort – de sier at jeg har overdreven tro på egne evner, at jeg har grandiose vrangforestillinger; Når jeg prater – så kalles det realitetsbrist, psykotiske vrangforestillinger, svære assosiasjoner og maniske ytringer.

~ o ~

frpRos til Fremskrittspartiet – Det jeg skrev over her var overhodet ikke negativt ment om Fremskrittspartiets leder, Siv Jensen – tvertimot, for jeg er bare veldig, veldig takknemlig for at Fremskrittspartiet ønsker å fjerne den psykiatriske tvangslovgivningen – dessverre foreløpig som det eneste politiske partiet i dette landet.

Det finnes ofte enkle løsninger på problemer som av mange vurderes å være komplekse. I den anledning vil jeg minne om historien til Anne Grethe Teien, som jeg har nevnt i et tidligere innlegg.

Det enkleste er ofte det beste – I intervjuet med bladet Psykisk helse tidligere i år, sier Teien avslutningsvis: «Det er store ord, men det er ofte enkle ting den enkelte trenger for å bli bedre». Tusen takk for hennes ord – og tusen takk for Fremskrittspartiets støtte!

Psykiatridebatt på Sigruns blogg – Med utgangspunkt i et innlegg om Juklerøds journal, har det utviklet det seg en debatt om flere betenkelige sider ved psykiatrien. Les de mange kommentarene som følger under innlegget på Sigruns blogg

~ o ~

The missing link? Skjelettet er 47 millioner år gammel. (Foto: VG.no/Atlantic Productions)

The missing link? Skjelettet er 47 millioner år gammel. (Foto: VG.no/Atlantic Productions)

Vitenskap og troverdighet – Tord Reine skriver i et innlegg i Dagsavisen: «Hvilken troverdighet har man når man utelater motargumentene – den kritiske refleksjonen – som jo er grunnleggende i en naturvitenskapelig tilnærming til verden?» Les hans innlegg om det såkalte missing link i Dagsavisen.

I et tidligere innlegg har jeg også nevnt det såkalte missing link – da i forbindelse med sykeliggjøring av historiske ytringer.

Missing links i psykiatrien – I psykiatrien finnes det ikke bare ett missing link – men svært mange missing links. Og man trenger ikke lete 47 millioner år tilbake i tiden for å finne psykiatriens missing links. Likefullt bruker dette samfunnet lov og makt for å tvinge slik virksomhet på mennesker.

Alder ingen hindring –  Arnold Juklerød var 46 år gammel da han ble tvangsinnesperret i psykiatrien første gang. Jeg var bare halvparten så gammel, 23 år. Så de skal få slite enda lengre med meg, om det er det de vil. For verken drangedøler eller harkmarkinger lar seg knekke, og vi gir aldri opp.twitter-bird Jeg har ikke tenkt å gi opp kampen mot tvangspsykiatrien og dens tvangslovgivning. Sjekk for øvrig @IvyBean104, en engelsk dame på 104 år som twitrer. Takk for tipset på Sigruns blogg.

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

2 svar til Sykeliggjøring av ytringer. Psykiatridebatt. Vitenskap og troverdighet. Alder ingen hindring.

  1. Sigrun sier:

    Hei, Jan Olaf: Vet du, Twingly fanger fortsatt ikke opp linkene dine til meg….

  2. Sigrun sier:

    … men nå funket det!

Legg igjen en kommentar