Elektrosjokk gir store hukommelsestap

Fri oss fra ECT!

I Sverige råder det stor enighet blant psykiatere om at behandling med elektrosjokk (ECT) er bra for pasientene. Men i USA vokser kritikken mot metoden. Uppdrag granskning viste i går sterke historier om elektrosjokk i psykiatrien. Se hele programmet på nett-TV hos SVT: «DEN STORA GLÖMSKAN«.

Pasienter som får elektrosjokkbehandling mot depresjon risikerer varige hukommelsesskader. Det har ansvarlige leger fått kunnskap om – men pasientene holdes uvitende. Uppdrag granskning har nå avslørt hvordan svenske pasienter villedes når det gjelder risiko under ECT (electro convulsive treatment) ved depresjoner. Les hele artikkelen hos SVT: «Läkarna fick veta om riskerna med ECT – men inte patienterna«.

Bruken av ECT har økt kraftig, fra omtrent 18.000 ganger årlig på begynnelsen av 2000-tallet, til dagens nivå på 45.000 ganger per år. Svenske psykiatere og myndigheter beskriver hukommelsestapene som noe som bare varer et par uker. Men pasienter forteller om varige skader. Les hele artikkelen hos SVT: «ECT: Patienter har vilseletts om allvarliga biverkningar«.

Helena Brebäck fikk "behandling" med elektrosjokk mot sin vilje - og har deretter hatt store problemer med hukommelsen. (Foto: SVT)

Helena Brebäck sa nei til elektrosjokk i frykt for å få hukommelsestap. Likevel ble hun utsatt for «behandlingen». Det medførte at flere års minner nå er slettet fra hukommelsen hennes.

Hun ble utsatt for ECT våren 2004, siden medisiner ikke virket som tiltenkt. Men det er først nå, når hun har fått lese sine egne journaler, at hun har forstått at elektrosjokkene ble gitt i strid med hennes egen vilje. – Jeg har jo innsett at det er slik, jeg ville ikke gjøre det. De har gjort det mot min vilje. Og jeg var ikke innlagt på tvang da.

Les hele artikkelen hos SVT: «Helena Brebäck fick ECT – mot sin egen vilja«.

Linda Andre fra USA kom tidligere i år ut med boken «Doctors of Deception«, etter sine negative erfaringer med elektrosjokk. I intervjuet med SVT fortalte hun at pasienter i psykiatrien ikke har troverdighet.

Linda Andre har mistet flere år av sitt liv som følge av ECT, år som hun ikke lengre husker. (Foto: SVT)

– Jeg har mistet minnet fra fem år av mitt liv. Det omfatter hele perioden rundt «behandlingen» og årene omkring, forteller hun. – Hvordan reagerte psykiaterne når du fortalte at du hadde mistet fem år av ditt liv? – De sa at jeg var gal, at jeg diktet opp alt, at jeg løy og at det ikke kunne skje.

– Det er ingen tvil om at det fins mennesker som har fått flere år med minner ødelagt, sier professor i psykiatri Harold Sackeim, som er en av verdens største autoriteter på området. Han er likevel også en sterk tilhenger av elektrosjokk, men medgir uten bortforklaringer at hukommelsestap kan bli varige hos pasientene.

Les hele artikkelen hos SVT: «I USA växer kritiken mot ECT-behandlingarna«.

Se hele programmet hos SVT: «DEN STORA GLÖMSKAN«.

(Teksten i blogginnlegget er oversatt til norsk fra SVTs svenske nettsider.)

Les også innlegget: «Hvorfor fins det ingen register over skadevirkninger av elektrosjokk og annen psykiatrisk virksomhet?«

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

6 svar til Elektrosjokk gir store hukommelsestap

  1. Titta sier:

    Oi!

    Jeg vet faktisk ikke om jeg orker se det programmet!

    For min egen helses skyld har jeg bestemt meg for å ikke engasjere meg mer mot elektrosjokk. Jeg har mottatt mine runder , jeg ble satt opp på dem uten å bli forespurt, og hadde ikke krefter til å sette meg imot, og jeg har mistet store deler av minnene fra de to årene som gikk forut for sjokkene. Hvilke andre skader og plager sjokkene har ansvar for, aner jeg ikke, og det er umulig å få dokumentert (jeg har prøvd).

    Jeg vet altså ikke om jeg orker å se, men jeg er glad for å vite at det settes fokus på dette, så takk for at du overvåker og publiserer, Jan Olaf!

  2. Det er ille å høre at du også har blitt utsatt for dette, Titta! Jeg ble selv utsatt for ECT flere ganger høsten 1997, etter den alvorlige bivirkningen av medisin. ECT har hatt større negative konsekvenser for meg enn hva både jeg og sykehuset var klar over før og under «behandlingen». Det tok noen år før jeg skjønte dette.

    For øvrig ble jeg tipset om dette programmet, og det er jeg veldig takknemlig for – for det brakte meg enda et langt stykke videre på min vei.

  3. Tilbaketråkk: Hvorfor fins det ingen register over skadelige virkninger av psykiatrisk virksomhet? « Ettertid

  4. amir sier:

    Hm.Skulle ønske jeg kunne glemme to siste årene som har gått. For jeg var frisk før det. Minnene gjør meg deprimert. Om jeg vise at en slik behandling kan slette minnene fra hudet mitt så ville jeg godt med på det:

  5. Lin sier:

    Hei Jeg har fått 2serier med ect og deretter vedlikeholds behandlinger ca30 behandlinger..Har fått store problemer i hverdagen etter dette husker ikke fortiden min ferier brylupp alvorlige sykdommer som barna har hatt faget mitt (jeg er psykiatrisk spl og lærer .Følelsene mine er forsvunnet og jeg føler jeg har store problemer med å kommunisere finner på en måte ikke på hva jeg skal si ..Mine behandlere tror meg ikke heller ikke familien..Da de mener dette er depresjonen som gjør..Er det noen som hvet om det finnes en psykolog eller psykiater i bergen som har tro på at dette kan skje? Eventuelt gode på å behandle slike skader ?finner ikke ut hvor jeg kan søke hjelp..Ser dette er et gammelt nettsted ..Men kanskje noen her har blitt frisk av sine plager i løpet av denne tiden

  6. Veldig trist, Lin – ubeskrivelig trist. Senter for medisinsk etikk, UiO, søker personer med erfaring med elektrosjokk til forskningsprosjekt: «Prosjektet har tilknyttet en ressursgruppe som møtes flere ganger i løpet av prosjektet og som jobber med forsker for å forsikre brukermedvirkning.» https://www.med.uio.no/helsam/forskning/prosjekter/etikk-elektrosjokkterapi/index.html – kanskje de kan formidle kontakt til en pasientorganisasjon som har svar på det du spør om. Ønsker deg masse god bedring.

Legg igjen en kommentar

